info@debeer.nl
(013)-211 64 00

Actueel

Diplomaat met een zakelijke missie

///
Comment0

Over de Grens
Al eeuwen trekken ondernemers de wereld over om zaken te doen. Natuurlijk kun je leren van de geschiedenis. Maar… minstens zo interessant is te weten hoe de huidige ondernemer over de grens opereert. Wat komt hij tegen? Hoe pakt hij dingen aan? In onze serie ‘ondernemen over de grens’ is aan het woord: Rein Nooteboom, directeur van familiebedrijf de Vormenfabriek in Tilburg.

 

nooteboomDe ontvangst is hartelijk op de vroege morgen. Buiten is het guur, binnen is het lekker warm. “Ik moest even wennen toen ik zondag terug kwam van mijn zakenreis uit Zuid-Amerika”, lacht Rein Nooteboom. “Het temperatuurverschil was wel erg groot.” De directeur van de Vormenfabriek reist regelmatig naar klanten over de hele wereld.

Dat zijn gerenommeerde bedrijven in de chocoladeverwerkende industrie. “Wij maken voor hen polycarbonaat vormen voor chocolade met behulp van twee technieken (spuitgieten en thermoforming) en siliconenrubber vormen (door middel van een vulcanisatieproces) voor zoetwaren als toffee, fondant en jellies. We opereren in een echte nichemarkt en investeren veel in onze klanten. We willen weten wat er bij hen speelt en in een vroegtijdig stadium met ze meedenken. De wensen van de grote concerns, waar de inkoop centraal is geregeld, zijn vaak anders dan die van de kleinere fabrikanten. De grote concerns vragen om volumes en grotere series. Dat is voor ons uiteraard erg plezierig. Zij zetten echter scherp in op kostenreductie en innovatie. Dat betekent dat wij onze processen efficiënt moeten organiseren en bewust investeren in nieuwe toepassingen zoals detecteerbare kunststoffen. Hiermee kan de fabrikant zijn producten op vervuiling controleren. Daarmee maak je ten opzichte van je concurrenten weer het verschil. Al halen die je zo weer in. Je moet steeds blijven vernieuwen.”

Aanvoelen
De markt voor de kleinere fabrikanten verloopt volgens Rein anders. “Daar is persoonlijk contact erg belangrijk. Daarom hebben we ook in tal van landen agenten die de contacten goed onderhouden.” Rein bezoekt minstens eens per jaar zijn klanten in de verschillende landen. “En dan blijkt dat elk land zijn eigen cultuur, omgangsvormen en gebruiken kent. Ik voel me dan als het ware een diplomaat. Ik heb in de loop van de jaren geleerd wat je wel en niet moet doen. In het ene land stelt men het op prijs dat je doorpakt, in het andere wil men juist dat je niet teveel aandringt. Je hebt landen waar het not done is als je nee zegt. Dan is het zaak om je vragen anders te stellen. Je moet dus echt goed luisteren en aanvoelen wat een ander belangrijk vindt. Daar heb ik wel een antenne voor. En ik weet dat je geduld moet hebben. Verwacht niet als je zaken over de grens wilt doen, dat je binnen een jaar een volle orderportefeuille hebt. Ga ook niet alleen af op lopende projecten, maar ben er ook als er even niks te halen valt. Dat verhoogt je gunfactor. Zorg bovendien dat je je talen spreekt.” De directeur besteedt altijd aandacht aan zijn veiligheid als hij reist. “Het is in bepaalde landen toch wat onveiliger en dat betekent dat je daar wat meer op je qui vive moet zijn.”

Harmonie
Rein wil ook dat het zaken doen in goede harmonie verloopt. Ik neem iedereen serieus. Ook mijn eigen mensen. Dat hoort bij ons familiebedrijf.” Tijdens de rondleiding door de fabriek valt op hoe zorgvuldig de specialisten van de Vormenfabriek werken. “Onze mensen zijn echt goed in hun vak. Zij weten wat er nodig is en nemen hun verantwoordelijkheid. Zo ervaren we ook de samenwerking met De Beer Accountants & Belastingadviseurs. Ook zij hebben verstand van zaken, adviseren ons goed en zorgen ervoor dat intern alles op orde is. Dat maakt dat we onze volle aandacht aan klanten kunnen besteden. Dat voelt goed.”

Leave a Reply