info@debeer.nl
(013)-211 64 00

Actueel

Thuiswerken en stress

///
Comment0

Het thuiswerkadvies is aangescherpt en veel werknemers werken weer vanuit thuis. Het is lastig om werkstress te herkennen op afstand. Dit artikel geeft een aantal handvatten om stress bij thuiswerkers toch te signaleren.

Het kan natuurlijk zo zijn dat werknemers al een hele tijd werkstress voelen. Zo houdt de coronacrisis aan en is het thuiswerken voor velen onveranderd.

  • Snelle irritatie, weinig prikkels verdragen (zoals veel drukte of geluid).
  • Negatief over zichzelf denken en praten, weinig zelfvertrouwen uitstralen in eigen kunnen.
  • Vergeetachtigheid: snel de ‘gewone dingen’ vergeten.
  • Verminderde concentratie, lang over het werk doen, deadlines niet meer halen.
  • Starre, minder flexibele opstelling, als zich veranderingen voordoen.
  • Steeds langer op het werk blijven, omdat het niet af is.
  • Terugtrekkend gedrag, minder aanwezig en/of inactief zijn in (online)meetings.
  • Opgejaagd, geen tijd meer nemen om aandacht te hebben voor het verhaal van een ander.
  • Gezondheidsklachten (hoofdpijn, maag-/darmklachten, rugklachten, etc.), een vermoeide blik en een futloze uitstraling.
  • De neiging om steeds meer zelf te doen en weinig over te laten aan anderen.

Let vooral op als een werknemer een verandering in gedrag vertoont die neigt naar de bovengenoemde verschijnselen. Dan moet je alert zijn. Er zijn ook werknemers die een aantal van bovengenoemde gedragingen ‘van nature’ hebben en dan hoeft dat niets te zeggen over werkstress. Geef de handvatten ook mee aan managers die vermoedens hebben of werkstress niet gauw genoeg signaleren.

Praktische tips om stressgevoelens bij werknemers te verlagen

Hoe verlaag je stressgevoelens bij de werknemers die hieronder lijden? Dit kan ook zeker op afstand, voor de thuiswerkers onder je medewerkers.

  • Help de werknemer keuzes te maken in zijn prioriteiten: ‘Dit en dat staat hoog op het lijstje, maar dit en dat heeft op dit moment geen urgentie’.
  • Zoek samen met de werknemer wie hem kan ondersteunen in het uitvoeren van zijn taken. Laat die werknemers online sessies met elkaar inplannen om dit te realiseren.
  • Nodig hem uit om dingen over te laten aan anderen en niet alles zelf te doen.
  • Leg de lat niet te hoog en bespreek samen haalbare resultaten. Vier de successen als die resultaten behaald zijn (creëer quickwins, dus snelle succeservaringen).
  • Faciliteer een georganiseerde (thuis)werkplek. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een arboproofthuiswerkplek.
  • Ontmoedig multitasken; niemand kan het en het werk duurt er alleen maar langer door. Geef tips als: beantwoord geen mails tijdens meetings.
  • Laat de werknemer per dag een ‘doe-lijstje’ opstellen dat ruim haalbaar is en organiseer een moment van waardering/beloning als het ‘lijstje’ die dag afgewerkt is.
  • Geef de tip om de tijd die de werknemer kwijt is aan e-mails in te kaderen tot een bepaalde tijdsduur en een bepaald tijdstip op de dag.

Leave a Reply