De Beer hecht grote waarde aan de fysieke en mentale fitheid van zijn medewerkers. Goed voor de mensen zelf, maar ook voor het bedrijf als geheel, zo is immers het idee. Jan: “In ons recentste medewerkerstevredenheidsonderzoek kwam naar voren dat er nog meer aandacht voor vitaliteit mag zijn. Daar zijn we actief mee aan de slag gegaan. Onder meer een roeiclinic, een De Beer-padeltoernooi en looptrainingen voor de Tilburg Ten Miles zijn daar inmiddels het resultaat van.”
Voor iedereen een passende vorm
Het vitaliteitsvraagstuk is binnen de kantoormuren in handen van de partners en de hr-afdeling. “Ik ben zelf opgevoed met het idee dat bewegen in je systeem moet zitten; je poetst twee keer per dag je tanden en je gaat minimaal twee keer per week sporten. Maar vooral de jongeren hebben het tegenwoordig erg druk met hun gezin, werk, hun sociale leven, et cetera. Dan schiet het er gemakkelijk bij in. Ze in beweging krijgen is dan ook best een uitdaging”, aldus Jan. “Want de interesse is er wel degelijk, maar de uiteindelijke stap zetten blijkt vaak lastig.”
Om ervoor te zorgen dat het aanbod voor iedereen passende en interessante activiteiten kent, wordt breed ingezet. Hr-manager Isa van der Heijden: “Zo volgden we recent met een groepje een roeiclinic bij de Tilburgse studentenroeivereniging Vidar. Dat was echt sporten en teamwork, en tegelijkertijd was het heel ontspannen op het water. Collega’s organiseerden een tijdje geleden ook een padeltoernooi. Er liggen alweer plannen voor een wandel- en fietsactiviteit. En we staan altijd open voor suggesties van medewerkers.”
Efficiënte hardlooptrainingen
Daarnaast nam De Beer eind september met ruim twintig man deel aan de Tilburg Ten Miles (TTM); 13 personen renden de 10 mijl (+/- 16 kilometer), de rest ging voor de 10 kilometer. Een traditie van vele jaren, waarbij Jan – trainer bij de plaatselijke atletiekclub – team De Beer ditmaal klaarstoomde tijdens een reeks gezamenlijke looptrainingen. “Een aantal woensdagen trainden we aansluitend aan de werkdag, gewoon hier vanaf kantoor. Dan ging het niet alleen om het lopen zelf, maar ook om de looptechniek en krachttraining. Er waren veel verschillende niveaus binnen de groep: van absolute beginners tot ervaren hardlopers. Maar we zorgden steeds voor een gevarieerd programma waarin iedereen meekon. Heel erg leuk.”
Zo’n training onder collega’s was niet alleen erg gezond en motiverend. “Ook heel efficiënt”, aldus Jan. “Zeker voor diegenen die eigenlijk geen tijd voor beweging hadden. Want je liep de deur van ons kantoor uit, en was vervolgens anderhalf uur later al klaar met werken én sporten.” Hij vervolgt: “Ik hoop dat de deelnemers het zó leuk vonden dat ze doorgaan met hardlopen. Dan hebben we ons doel bereikt.”
En de TTM? De uitslagen logen er niet om. Met onder meer een gouden plak op de 10 kilometer en de tweede plaats voor één van de businessteams op de ‘ten miles’ kan immers gesteld worden dat Team De Beer wat vitaliteit betreft lekker in de wedstrijd zit.