Sinds 2007 geeft de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab wereldwijd het B Corporation-keurmerk (B Corp) uit. Het doel: bedrijven stimuleren om maatschappelijke en ecologische impact even belangrijk te maken als winst. Wil je voor certificering in aanmerking komen? Dan moet – heel in het kort – je gehele bedrijfsvoering op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en sociale en ecologische impact aantoonbaar meer dan in orde zijn. Het traject is een financieel kostbare aangelegenheid, en ook de bijbehorende tijdsinvestering blijkt intensief. Toch zijn sinds de eerste Nederlandse certificering in 2013 inmiddels bedrijven binnen de voedingsindustrie en het bankwezen tot aan de textielbranche en consultancy in ons land gecertificeerd.
Attente bedrijven
Wie een B Corp-bedrijf zoekt, hoeft tegenwoordig dus steeds minder lang te zoeken. Ook bij het Tilburgse Looff prijkt sinds april van dit jaar een ingelijst certificaat aan de muur. Het ‘gifting platform voor attente bedrijven’ exploiteert een e-commerceplatform waarop ondernemers onder meer attenties, bloemen en gebak voor hun medewerkers kunnen bestellen. Marcel: “Bedrijven kunnen voor zowel groeps- als individuele momenten het hele jaar door bij ons terecht. Denk daarbij aan kerstcadeaus, verjaardagspresentjes, attenties bij ziekte of overlijden binnen de kring, noem maar op.”
Looff houdt zich daarnaast bezig met de inrichting van het volledige attentiebeleid van zakelijke klanten. “We hebben een designstudio die kan meedenken over de concepten, copy en communicatie. En we nemen de hele uitvoering van het beleid uit handen, zodat de werkgever er zelf geen omkijken naar heeft. Daar ligt echt onze kracht.”
Compenseren voor attenties
Dat attent zijn een mooie eigenschap is, daar valt maar moeilijk over te twisten. Toch is met zo’n goede daad via het Looff-platform ook vrij veel vervuiling gemoeid, geven Marcel en impact officer Floor Bartholomeus aan. “We produceren veel afval om een boodschap te brengen, en versturen de hele dag door producten. Met onze positieve impact op medewerkers, hebben we dus eigenlijk een negatieve impact op het milieu”, stelt Marcel glashelder. Dat was dan ook meteen een van de redenen om zich aan B Corp te committeren. Marcel: “Door onze processen en toeleveringskanalen zo goed mogelijk in te richten, proberen we te compenseren, positieve impact creëren en het verschil te maken. Eigenlijk beloven we zo steeds naar onze hele keten te blijven kijken en nieuwe optimalisaties aan te brengen. B Corp gaat heel erg over een ambitie die je uitspreekt naar de toekomst toe.”
Het certificeringsproces duurde meer dan een jaar. ‘Een erg intensieve periode’, zo bestempelen de CEO en impact officer het proces achteraf. Floor: “Dat terwijl we al langere tijd met verduurzaming en andere duurzaamheidscertificeringen bezig waren, en bij aanvang dus al de nodige vinkjes konden zetten.”
Het assessmentproces
Marcel: “Eerst was er een flinke vragenlijst, daarna volgde per onderdeel een assessment om onze antwoorden aan de praktijk te toetsen, en vervolgens nog een interview. Maar we voerden natuurlijk ook aanpassingen door. Zo zijn we inmiddels een CO2-neutrale organisatie geworden, en is ons leveranciersnetwerk verduurzaamd. De impact van ons team op kantoor is immers gering; het zit ‘m in ons geval echt in die toeleveringskanalen. En alles wat we doen en ambiëren wordt tegenwoordig zwart-op-wit in een ESG-rapportage beschreven.”
Floor vult aan: “We introduceerden recent ook onze zogenoemde ‘duurzamekeuzecriteria’ op het platform, om de impact van ieder product inzichtelijk te maken. Zo krijg je meer informatie over de CO2-uitstoot tijdens het productieproces, de mate waarin de producent sociaal verantwoord onderneemt en eventuele B Corp-certificeringen van de leverancier bijvoorbeeld.
De toekomst als ‘B Corp’
Met het behalen van de B Corp-status is een belangrijke ambitie van het in 2023 opgerichte bedrijf waargemaakt. Toch is achteroverleunen er niet bij. “Willen we bij de hercertificering na drie jaar B Corp blíjven, dan moeten we tegen die tijd aan nóg strengere eisen voldoen.”, legt Floor uit. “We zijn nu dus alweer druk met verdere verbeteringen bezig.” Marcel: “Dat constant doorgaan past ons wel; we willen bij Looff altijd verder. Alles met als doel om het beste gifting platform in Nederland te worden. Maar ook op het gebied van certificeringen wil ik voor het hoogst haalbare blijven gaan.”
En wat al dat extra werk – naast de maatschappelijke impact en de bijkomende voldoening – nog meer zo de moeite waard maakt? “B Corp-bedrijven zoeken elkaar op en bellen elkaar voor overleg. Bovendien merken we dat grote corporates vanwege het certificaat bij ons terechtkomen. We worden nu ook regelmatig door B Corp-leveranciers benaderd voor een plekje op ons platform. En bij klanten in het algemeen speelt verantwoord ondernemen natuurlijk steeds meer”, aldus de CEO. “Wat dat betreft gaan commercie en duurzaamheid eigenlijk gewoon prima samen.”