Garage C. Verburg uit Hilvarenbeek bestaat dit jaar 40 jaar. In de beginjaren kwam het voor eigenaar Cor Verburg vooral op veel ploeteren en noeste arbeid neer, maar inmiddels gaan de zaken goed en is zijn bedrijf een bekende naam in de regio. Een florerende onderneming met 15 medewerkers, een ruim bedrijfspand, moderne apparatuur en een indrukwekkend aantal glimmende occasions in de naastgelegen showroom. Maar afgezien van die transformatie, zijn bepaalde zaken door de jaren heen juist heel erg hetzélfde gebleven. En dat zullen ze blijven, ook na de op handen zijnde bedrijfsoverdracht op zoon Joris en dochter Marieke, zo verzekert de nieuwe generatie ons.
“Je gaat natuurlijk met je tijd mee op het gebied van automatisering, digitalisering en machines. Wat dat betreft verandert er voortdurend wat”, geeft Joris aan. “En vroeger reden we voor de inkoop van auto’s in de regio rond en keken we in krantjes, terwijl we ze tegenwoordig via internet uit heel Europa halen. Maar voor de rest gaan we gewoon verder zoals het nu gaat. Het gemoedelijke, het familiaire, de langdurige samenwerkingen… Het mooie is dat pap met relaties van zíjn generatie werkte, en wij gaan nu weer met hún kinderen verder.”
Langdurige relaties en trouwe klanten
‘Langlopende verbintenissen’. Die term is onlosmakelijk met Garage C. Verburg verbonden. Want of het nu om het klantenbestand van de onderneming of het zakelijke netwerk gaat, de verstandhoudingen gaan veelal járen terug. “Ik was zelf niet zo met ons jubileum bezig”, zo vertelt Cor in de bedrijfskantine boven een kop koffie en een door zijn vrouw gebakken plak marmercake. “Maar de hoeveelheid kaartjes en de moeite die klanten en andere contacten in sommige exemplaren staken, is prachtig. Toen ik startte, begon ik met niks. Ik had een pandje, maar nog geen brug of balansapparaat. Veertig jaar verder kan ik binnenkort een gezond bedrijf met een mooi netwerk aan mijn kinderen doorgeven.”
Even terug in de tijd. In 1984 gaat het Tilburgse automobielbedrijf waarvoor Cor al jaren werkt failliet. Hij besluit voor zichzelf te beginnen. Een tijd van vreselijk hard werken breekt aan, zo blikt hij nu terug. Zelfs met al zijn inspanningen bestaat menig kerstdiner van hem en zijn jonge gezin uit enkel ‘peenstamp’. En ook de zwemlessen van de kinderen worden met moeite betaald. Maar Cor en zijn vrouw houden vol. En dat loont. Want de huidige bedrijfshal – de ruimte waarvan hij zich in 1995 nog afvroeg hoe hij die ooit gevuld zou krijgen – was jaren geleden al aan uitbreiding toe.
De nieuwe generatie
Al tijdens zijn middelbareschooltijd bracht zoon Joris ieder uur dat hij ongestraft weg kon blijven in de garage van zijn vader door. Ook op zaterdagen mee auto’s inkopen vond hij prachtig. Niet heel verrassend dus dat hij jaren terug vers uit de schoolbanken het familiebedrijf in stapte. Joris: “Ik houd mij nu vooral met de randzaken bezig, onder meer het stukje online. Ik werk dus meer áán dan ín het bedrijf.” Zijn zus Marieke? Die wilde lange tijd juffrouw worden. “Maar na de aankoop van mijn eerste autootje was ik om.” Ze veranderde van koers, voegde zich bij haar familieleden en werd verantwoordelijk voor onder meer de administratie en het klantcontact.
Met zijn drie kinderen – Joris, Marieke en hun oudere broer, monteur Sander – in de firma voelt Cor zich al jaren de koning ter rijk. De familieband, die heeft minimaal onder de intensieve samenwerking te lijden; ook buiten de zaak om zoeken ze elkaar steeds weer op. Het straatbeeld van de Slibbroek in Hilvarenbeek wordt tegenwoordig zelfs meer dan ooit door het gezin Verburg bepaald, aangezien zowel Cor en zijn vrouw alsook Joris en zijn gezin en Marieke en het hare in een straal van 100 meter rondom de zaak wonen. Maar als Joris en Marieke ook nog interesse blijken te hebben om het bedrijf na Cors pensioen over te nemen, kan vader Verburg zijn geluk helemáál niet op. “Toen ik dat hoorde, maakte mijn hart geen sprongetje, maar een sálto. Dat is natuurlijk geweldig.”
De overdracht in goede banen leiden
Zo’n bedrijfsoverdracht is geen sinecure. Omdat er héél veel is om rekening mee te houden. En omdat het vaak met de nodige emoties gepaard gaat, zo weet De Beer-partner Frans van Baast. Hij is – net als veel van de Verburg-relaties – al jaren een constante factor voor het bedrijf. Zo’n 25, om precies te zijn. Nu is hij alweer enige tijd drukdoende de overdracht in goede banen te leiden. “Zo’n proces draait dus om veel meer dan alleen cijfers, zéker bij een familiebedrijf. De getallen zijn slechts de basis.” Dat maakt dit soort werkzaamheden ook een prachtig onderdeel van zijn vak, betoogt hij. “Zeker als je al zó lang betrokken bent, maak je een soort hele levenscyclus van een bedrijf mee en kun je echt bijdragen aan de overgang naar een nieuwe.”
Na de overname door de nieuwe generatie blijft ook de samenwerking met Frans overigens gewoon bestaan, geven de twee aankomend eigenaren aan. “Die keuze van pa toentertijd hebben we geen secónde heroverwogen. Bij Frans zit je niet tegenover, maar naast elkaar.”, stelt Joris. “Hij is al jaren een klankbord waar we blind op kunnen varen. Dat is bijzonder veel waard.” En vader Verburg? Die is blij toe. “Ik heb vanaf dag één een goed gevoel bij Frans gehad. Een groot vertrouwen. En dat heb ik wat de toekomst betreft ook”, aldus de ondernemer. “Hij gaat zorgen dat alles goed doorgaat als ik er straks niet meer ben.”