Search
Close this search box.

Generaties Van Arendonk Schoenen: familietraditie in een modern jasje

Van een bescheiden start in de historische straten van Breda tot twaalf verkoopvestigingen verspreid over Nederland: het verhaal van Van Arendonk Schoenen is er een van vastberadenheid, passie en ondernemerschap.

Van een bescheiden start in de historische straten van Breda tot twaalf verkoopvestigingen verspreid over Nederland: het verhaal van Van Arendonk Schoenen is er een van vastberadenheid, passie en ondernemerschap. Hoewel er in de afgelopen halve eeuw veel is veranderd, is Van Arendonk onveranderd gebleven in hun toewijding aan kwaliteit en unieke collecties. Eigenaar David Peeters vertelt over dit bruisende familiebedrijf en hun plannen voor de toekomst.

De evolutie van Van Arendonk  

Janus en José van Arendonk openden in 1967 hun eerste schoenenwinkel in het centrum van Breda. Al snel volgde een tweede filiaal in Tilburg en later ook in steden als Eindhoven en Groningen. Twintig jaar geleden namen dochter Daniëlle van Arendonk en haar man David Peeters de familiezaak over. Toen David zich aansloot bij het familiebedrijf, merkte hij dat zijn ervaring als IT-consultant van pas kwam. “Of het nu gaat over vastgoed, inkoop of verzekeringen, elk onderdeel van het bedrijf boeit mij”, vertelt David.     

Sinds de oprichting van Van Arendonk is er veel veranderd, maar één waarde is altijd gebleven. In plaats van alles aan te bieden, kiest Van Arendonk voor één unieke collectie. David: “We willen een collectie dames- en herenschoenen aanbieden die de nieuwste trends volgt, niet van alles en nog wat. Voor wandel- of kinderschoenen kun je beter naar een speciaalzaak gaan.”  

Nieuwe tijden bij Van Arendonk: van fysiek naar online winkelen 

De schoenenwereld is volop in beweging en Van Arendonk beweegt mee. Dertien jaar geleden lanceerden ze hun webshop. “Vroeger was het simpel. Schoenen kocht je in de stad en daar ontdekte je ook wat in de mode was. Ik kan me nog goed herinneren hoe enkele modebewuste klanten in februari al bij ons aanklopten voor hun zomerschoenen. Ik stond ervan te kijken. Buiten lag sneeuw en hierbinnen verkochten we zomerschoenen.” David lacht. “Aanvankelijk waren we sceptisch over een webshop. Online schoenen kopen, wie bedenkt het? En als je denkt dat wij twijfelden, mijn schoonouders konden zich er helemáál niets bij voorstellen. Ze hadden waarschijnlijk nog langer gewacht met de online sprong.” 

De samenwerking met De Beer Accountants & Belastingadviseurs begon allemaal bij Janus van Arendonk, die een nauwe band opbouwde met oprichter Jan de Beer. “Die persoonlijke relatie heeft zich altijd voortgezet met zijn zoon Krit de Beer”, herinnert David zich. “We werken inmiddels al ruim vijf jaar heel fijn samen met Olof Huls, partner bij De Beer. Tijdens de coronacrisis was zijn steun cruciaal om ons door de vele regelingen en subsidies heen te helpen. Of het nu om bedrijfsuitdagingen gaat of persoonlijke financiële zaken, De Beer helpt ons om overal goed doorheen te navigeren.”  

“Eigenaresse Daniëlle van Arendonk is het brein achter deze unieke selectie.” 

Bijzondere gasten in de winkel en een unieke collectie  

In een online wereld waarin bijna elke schoen slechts een klik verwijderd is, moet je als schoenenzaak onderscheidend zijn. “Hoewel we midden in bruisende stadscentra zitten, willen we allesbehalve als een doorsnee keten overkomen. Veel klanten zijn verrast als ze horen dat we in meerdere steden gevestigd zijn. We houden graag die authentieke charme van een zelfstandige winkel. Onze winkels komen tot leven door de bijzondere evenementen en gasten die we ontvangen. Neem bijvoorbeeld ‘De Pen van Fem’. Zij tekent shoppers terwijl ze winkelen, of Tante Sus die een gezellig kopje koffie serveert. De Complimentenmeisjes, die bezoekers overladen met complimenten, zijn ook regelmatig op bezoek.” 

Wat Van Arendonk verder onderscheidt van andere schoenenwinkels is hun bijzondere collectie. Eigenaresse Daniëlle van Arendonk is het brein achter deze unieke selectie. “Daniëlle heeft een ongekend talent voor het samenstellen van de collectie en gaat echt op haar gevoel af. Ze kan plots beslissen dat een suède blauwe pump met een hak van 7 centimeter dé aanvulling is die de collectie nodig heeft. Ze heeft een haarscherp beeld van onze collectie en wat daar perfect bij past. Dankzij haar beschikt de winkel elk seizoen over een gevarieerde collectie van ruim 100 merken. Ons doel? Klanten verrassen met uitzonderlijke schoenen die je niet zomaar overal ziet”, aldus David. 

Een gloednieuwe webshop en exotische homelijn  

Van Arendonk wil zich niet richten op grote, nieuwe investeringen, maar focussen op het verfijnen van wat ze al doen. “Na dertien jaar heeft onze webshop een welverdiende make-over gekregen en sinds maart 2023 is de vernieuwde versie live gegaan. Moderner, stijlvoller en meer van deze tijd.” 

Dit najaar verschijnt ook de nieuwe Homelijn van Van Arendonk. “Onze homelijn is geïnspireerd door Italiaanse elegantie. Onze allereerste geur ‘Vanilla Exotica’ is een zorgvuldige melange die de warmte van vanille combineert met exotische tonen. De geur is verkrijgbaar in meerdere varianten: van sfeervolle geurkaarsen en verfrissende homespray tot subtiele geurstokjes. Ons doel is dat de collectie nog voor de feestdagen in onze winkels ligt. We zijn enthousiast om deze nieuwe stappen samen met onze trouwe klanten te zetten”, eindigt David.