Beerberichten

Folat: van bescheiden studieproject tot internationaal succes

Van een scherpzinnig businessplan in hun studietijd tot het leveren van feestartikelen in 38 Europese landen en het vullen van schappen bij grote ketens zoals Action: Marc en Alex bewijzen dat passie en ondernemerschap hand in hand gaan.

Hun avontuur begon met een idee voor heliumballonnen. Dit idee werd Folat, een toonaangevende speler op de internationale markt voor feestartikelen. Het verhaal van Folat toont aan hoe vanuit bescheiden begin, met een Volkswagen Golf en een klein budget, slimme keuzes en sterke samenwerkingen leiden tot groot succes.

Folats reis startte op de Hogeschool Inholland Small Business in Haarlem, waar Marc Mulckhuyse en Alex Adrichem tijdens een studieproject de wereld van feestartikelen ontdekten. Na een concurrentieanalyse zagen ze een gat in de markt: folie- en latexballonnen. Al snel begonnen ze met het verkopen van deze ballonnen aan retailers zoals feest- en ziekenhuiswinkels. Marc legt uit: “De naam Folat verwijst naar folie- en latexballonnen, en toevallig betekent ‘volare’ in het Latijns ‘laten zweven’. Een betere naam bestaat niet.”

De ondernemersspirit zat er bij beiden al vroeg in. “We komen allebei uit een ondernemersfamilie, waar de hoop bestond dat we in die voetsporen zouden treden. Toch lag onze passie ergens anders. Alex is het creatieve brein en ik de kritischere blik. Dit bleek een winnende formule. Inmiddels dertig jaar later hebben we aan een half woord genoeg,” vertelt Marc.

Drie decennia van groei bij Folat

In de laatste dertig jaar heeft Folat flink wat hoogtepunten gezien, waardoor het een belangrijke speler in de branche is geworden. Marc en Alex begonnen hun avontuur met een klein budget, toerend in hun Volkswagen op zoek naar klanten. Het duo kwam er snel achter dat ze hun aanbod moesten uitbreiden om de verkoop te verhogen. Marc: “Folieballonnen waren niet zo duur. Met feestartikelen erbij konden we meer verkopen aan een klant.” Een grote stap vooruit was het verkrijgen van de exclusieve rechten op de personages van Studio 100 voor onze ballonnen. “Gert Verhulst zag het wel zitten dat wij dit succesvol konden maken. De populariteit van personages zoals K3, Kabouter Plop, en Piet Piraat, opende vervolgens de deuren bij grote retailers zoals Blokker en V&D,” vertelt Marc. 

Folat heeft de ambitie om de nummer één in Europa te worden op het gebied van feestartikelen. “Ons doel is om alles te bieden wat je nodig hebt voor een feestje,” vertelt Marc. Met een uitgebreid assortiment van 10.000 artikelen, bedient Folat klanten in 38 Europese landen en heeft het kantoren in landen onder andere Duitsland, België en China.

Folat werkt al sinds de start samen met De Beer Accountants & Belastingadviseurs. “Mijn vader werkte al samen met Twan Maton, partner bij De Beer. Het was voor ons een logische stap om ook op hun expertise te vertrouwen, zeker in de beginperiode. Aan het begin had Twan een scherp oog voor ons budgetbeheer. Zijn kritische blik was precies wat we nodig hadden. Nu helpt De Beer ons niet alleen met jaarrekeningen en salarissen, maar vertrouw ik hen ook met mijn persoonlijke financiën en andere zakelijke projecten,” benadrukt Marc.

Folat in 2024: grenzen verleggen en duurzaam innoveren

Folat onderscheidt zich in de markt voor feestartikelen door in te zetten op diverse verkoopkanalen. Aan de ene kant bedienen ze het discountsegment, waar het draait om het verkopen van grote hoeveelheden voor lage prijzen. Aan de andere kant bieden ze aan feestwinkels premium producten, met een duidelijke focus op duurzaamheid en verpakkingen. Marc verduidelijkt: “Onze uniekheid zit in de manier waarop we ons assortiment samenstellen. We houden rekening met culturele verschillen in hoe mensen feestvieren, hebben oog voor kleuren en teksten en zetten ons in voor duurzaamheid. We importeren producten die hergebruikt kunnen worden en bieden milieuvriendelijke opties aan, zoals bordjes zonder plastic en ballonnen van biologisch afbreekbaar natuurlatex.”

Hoewel het oorspronkelijke plan was om het bedrijf kleinschalig te houden, is Marc trots op de groei en ontwikkeling die Folat heeft doorgemaakt. “De samenwerking met grote namen zoals Action, vind ik echt bijzonder. Dat we op dit niveau opereren en zulke klanten bedienen, had ik 30 jaar geleden nooit durven dromen. Toen Alex in 2022 naar Nieuw-Zeeland emigreerde, voelde ik wel het gemis van zijn creativiteit. We hebben wekelijks nog contact, maar vooral over persoonlijke zaken. Gelukkig vind ik die creativiteit en de mogelijkheid om te sparren inmiddels bij ons team van specialisten.”

Marc kijkt optimistisch naar de toekomst van Folat. “Ik houd me niet meer zo bezig met het dagelijkse reilen en zeilen bij Folat. Daar heb ik inmiddels een bedreven managementteam voor. Mijn focus ligt nu op de uitbreiding van de heliumballonnenmarkt buiten Europa. Daar liggen nog enorme kansen. We zitten op een trein die maar doordendert en voor mijn gevoel staan we nog steeds aan het begin,” eindigt hij.