Beerberichten

Het verhaal van De Beer: splinternieuw en toch niets nieuws

Soms is het goed om even stil te staan bij wie je bent en wat je doet. En waarom je doet wat je doet.

Even uit de dagelijkse sneltrein stappen en goed om je heen kijken. Dat geldt natuurlijk voor alles wat we doen, maar zeker ook voor onze marketing en communicatie. Met marketing en communicatie vertellen we namelijk ons verhaal aan de wereld. Daarmee laten we ons gezicht zien. Op basis van dat verhaal en dat gezicht maken bestaande en nieuwe klanten hun afwegingen. Het is daarom van groot belang dat we ons van onze beste kant laten zien. Uiteraard op basis van wie we écht zijn. Eerlijk is eerlijk: hier was werk aan de winkel. Wat niet raar is, want we hebben ons als organisatie de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. En de wereld om ons heen heeft ook niet stilgestaan.

Parallel aan dat externe beeld is er ook het interne beeld. Wat betekent ons bedrijf voor de medewerkers? Wat is ons verhaal? Wat stralen we uit? En op welke manier zijn we relevant en aantrekkelijk voor nieuwe collega’s? Deze vragen zijn eigenlijk nog belangrijker, omdat onze mensen waarmaken wat we extern beloven. Zij maken De Beer, hoe dan ook.

Alles wat je zegt en doet, komt voort uit wie je echt bent en wat je daadwerkelijk betekent voor mensen. Of het nu klanten, partners of collega’s zijn. Daarom vonden we het noodzakelijk om terug naar de kern te gaan en kritisch naar onze identiteit te kijken.

Dit soort trajecten kun je nooit zelf. Hoe je het ook wendt of keert; zelf heb je altijd een bepaalde mate van bedrijfsblindheid. Bovendien is het lastig om jezelf uit de comfortzone te trekken. Dus heb je professionele buitenstaanders nodig.

Wij gingen op zoek naar een bureau dat ons hierbij kon helpen. Geen club moeilijkdoeners met allerlei complexe merkmodellen, maar een bureau dat écht bij ons past. Blue Dragon uit Den Bosch bleek een match in persoonlijke klik en concrete werkwijze. We werden uitgedaagd, maar voelden ons vooral echt begrepen. Natuurlijk werden we door hun team verrast, maar altijd vanuit een nuchtere onderbouwing. Daar houden we van. Na de presentatie wisten we het zeker: we hebben het juiste verhaal en ware gezicht van De Beer te pakken.

Als je niet simpel kunt zeggen wie je bent en wat je belangrijk vindt, is er iets mis. Gelukkig kunnen wij dat wel: wij zijn relatiemensen die geloven dat je alleen het allerbeste uit jezelf en je klanten kunt halen als je goed in je vel zit. Natuurlijk gaan we voor de ultieme prestatie, maar die begint bij mensen die zich gezien, gehoord en begrepen voelen. Daarin maken we het verschil ten opzichte van veel andere kantoren. Hoewel we Nederlands en lekker Brabants zijn, vonden we het een goed en toekomstbestendig idee om onze essentie in een Engels statement te vatten: Happy people. Better performance.

Omdat we altijd energie en optimisme met ons meebrengen, kozen we voor onze nieuwe uitstraling voor een uitgesproken kleurrijk design. Niet alleen om onze ware aard eer aan te doen, maar ook om een statement te maken in een branche die doorgaans wel wat stoffig kan overkomen. En als wij iets niet zijn, is het stoffig. We hebben lef en durven letterlijk kleur te bekennen.

Belangrijk om te melden: onze identiteit wordt niet gemaakt door marketing en communicatie, maar wordt gemaakt door de mensen die het elke dag vertegenwoordigen. En weet je: dat deden we al met veel inzet en passie. We hebben er nu alleen ook het verhaal en het gezicht bij ontwikkeld dat we allemaal verdienen. Het gaat ons hoe dan ook helpen om onze toekomst weer een stukje kansrijker te maken!