Search
Close this search box.

‘Met een partij uit het Kreston Global-netwerk weet je: er is goed naar gekeken’ 

Registeraccountant Niek van Kuijk en Aftersales Group-eigenaar Frank Vernooij vertellen over de ervaring met het Kreston-netwerk van De Beer.

Ze werken inmiddels zo’n 5 jaar samen; registeraccountant Niek van Kuijk en Aftersales Group-eigenaar Frank Vernooij. De ondernemer in kant-en-klare verzekeringsoplossingen voor gadgets klopte jaren terug bij De Beer Accountants & Belastingadviseurs aan. Hij zocht toen een nieuwe accountant. “Meteen goed geschoten”, zo stelt hij nu. En dus vroeg hij Niek ook om advies toen hij begin 2023 een nieuwe accountant voor de almaar groeiende tak in de Filipijnen nodig had. “Binnen een paar weken zat ik met een partij uit het Kreston-netwerk van De Beer om de tafel. Het is fijn dat ik zeker weet dat de persoon in kwestie echt verstand van boekhouden heeft. Niek keek bij zijn aanbeveling daarnaast naar de intermenselijke kant. En inderdaad: er is sprake van een goede match.”

In 2012 verhandelt Frank zijn allereerste polissen uit naam van Aftersales Group. Wat zijn bedrijf precies doet? “Wij bieden retailers en fabrikanten – Nokia bijvoorbeeld – alle faciliteiten om onze verzekeringen gekoppeld aan hun apparatuur te verkopen. Wij zorgen dus dat zij technisch in staat zijn om een polis te registreren op het moment dat een telefoon, laptop of tablet wordt verkocht. We verzorgen daarna ook de hele papierwinkel. En klanten claimen bij problemen rechtstreeks bij ons. Zo is aan het einde van de rit het toestel vervangen of gerepareerd én iedereen happy.” Nu, ruim 10 jaar na de start, doet het bedrijf zaken in meer dan 25 Europese landen. 

In 2018 streek de Aftersales Group ook neer op de Filipijnen. Daar worden – zij het op kleine schaal – tevens supportdiensten aangeboden, maar dan gekoppeld aan de verzekeringen van een lokale verzekeringspartij. Frank werkt in eerste instantie met een lokale accountant. Maar als de Filipijnse tak van de onderneming in 2023 een forse groei doormaakt, besluit hij ‘een gedegener partij’ te zoeken. “De markt is er groot, omdat veel Filipijnen thuis blijven wonen en hun geld vooral naar scooters en telefoons gaat. Interessant dus. Maar de visie op boekhouden is daar vooral: alles wat de overheid accepteert is goed, ongeacht of het klopt of niet. Ik zit alleen niet te wachten dat de fiscus over een paar jaar op de stoep staat en ons vertelt dat het al die tijd verkeerd is gedaan. Ik wil mensen hebben die begrijpen waar ze mee bezig zijn en het meteen juist aanpakken. Ook met onze best complexe activiteiten en administratieve processen.” 

In het begin 

Even terug naar de start van dit gezamenlijke verhaal, ver vóór het moment dat er een samenwerkingsverband tussen Aftersales Group en De Beer ontstond. “Ik kom uit Tilburg, en de huisartsenpraktijk van mijn vader lag naast het pand van De Beer”, zo blikt Frank terug. “Toen ik met mijn bedrijf begon, kwam ik via een investeerder bij een accountant terecht. Maar die partij had gemiddeld 2,5 jaar nodig om jaarcijfers af te ronden”, vertelt hij lachend. “En dus ging ik verder kijken.” 

De ondernemer wilde graag iets ‘ertussenin’, zo geeft hij aan. “Niet te klein, maar wel betrouwbaar en met korte lijnen. Zo kwam ik bij de voormalige buren van mijn vader uit.” Die keuze is tot nu toe goed bevallen, aldus Frank. “Ik heb sinds dag één van mijn ondernemerschap het idee dat ik op vakantie ben. Dat komt mede door een solide partij als De Beer. Niek en zijn collega Rick [Kurvers, red.] hebben de benodigde kennis en een proactieve aanpak waarmee ze mij voor fouten behoeden. Ik weet daarnaast zeker dat ik in no time gedegen advies krijg als ik in de toekomst wil verkopen. En ik heb véél liever met vaste gezichten te maken dan de wisselingen binnen een groot accountantsbedrijf.” Toch blijft het bovenal een gevoel, zo besluit hij. “Dat is iets ondefinieerbaars. Ongrijpbaar ook. Maar ik heb vertrouwen in De Beer, sinds het eerste moment voelt het goed.” 

Ook geloof in Kreston Global 

Dat vertrouwen was voor Frank ook één van de redenen om Niek te raadplegen toen hij een accountant voor zijn nieuwste vestiging zocht. “Ik hecht waarde aan zijn mening op dit vlak.” De Beer had zich op dat moment net bij het internationale Kreston Global-netwerk aangesloten. Een stap die voor Aftersales Group ook goed nieuws betekende. “Veel accountants bij elkaar, waarbij je weet dat naar elk lid van de club grondig gekeken is. Niet iedereen met een telraam wordt zomaar toegelaten, zeg maar”, stelt de ondernemer gekscherend. “Niek is voor ons gaan zoeken in die pool. Hij heeft uiteindelijk eerst een verkennend gesprek met een potentiële kandidaat gevoerd, voordat hij hem naar voren schoof. En die accountant is inmiddels onze nieuwe man op de Filipijnen.”

Wat de Filipijnse tak van Aftersales Group betreft, vindt de ondernemer het nog te vroeg om te juichen. Toch lijkt het er allemaal goed te zitten. “De volumes gaan de juiste kant op, we hebben grote lokale namen aan ons verbonden en ook de samenwerking met de accountant verloopt soepel.” Frank wil zich eerst op verdere uitbouw aldaar richten, maar: “de sprong naar bijvoorbeeld Singapore, Indonesië of Maleisië is vanuit een goedlopend bedrijf in de Filipijnen makkelijker te maken dan vanuit Nederland”, zo loopt hij even op de zaken vooruit. “En dan weet ik Niek uiteraard weer te vinden voor een interessante bij Kreston Global aangesloten accountantspartij.”