Beerberichten

Plantaz: boomkwekerij met blik naar de toekomst

Hoe start je in een moeilijke markt toch succesvol als jonge boomkweker? Bas van Dijk kan met Plantaz nu anderen inspireren met zijn verhaal. In alle bescheidenheid vertelt hij hoe hij met de kennis en ervaring van zijn ouders zijn eigen weg vond in de branche.
Datum: 20 maart 2022
Door: Fridy Duterloo

“Mijn ouders hadden inderdaad ook al een boomkwekerij. Ze reisden in de jaren 80 en 90 naar vele landen om een eigen afzet te realiseren. Ik ben tijdens en na mijn opleiding ook gaan reizen en zag de problemen waar men in de steden mee kampt: hittestress, ontwatering, fysieke en mentale gezondheidsproblemen van inwoners en stijgende prijzen voor onroerend goed. Juist groen kreeg een prominentere rol bij het oplossen van deze uitdagingen, en dan met name ‘volwassen groen’. Ook bij de consument zag je een verschuiving in de vraag. Steeds meer mensen hadden behoefte aan een kant en klaar product. Ze willen genieten van het ‘eindplaatje’ en hadden weinig zin om te wachten totdat een boom volwassen is. Vanuit deze ontwikkelingen ontstond mijn visie en startte ik in 2003 mijn eigen bedrijf.”

Innovatieve productie

Bas vervolgt: “Ik ben een eigen kwekerij gestart met een innovatieve productie. Wij leveren met Plantaz het hele jaar door en voor Plantaz: boomkwekerij met blik naar de toekomst alle mogelijke klimaten. Onze focus ligt op kwaliteit, maatvoering boven het gemiddelde aanbod en vooral het brede exclusieve assortiment. Daarvoor hebben we in feite een eigen markt ontwikkeld in steden als Londen, Parijs, Moskou en inmiddels ook andere grote steden in met name West- en Oost-Europa. Ook dichterbij huis ontstaat nu steeds meer vraag. Overal worden budgetten vrijgemaakt om in groen te investeren en te verduurzamen. In Nederland hebben we een uitstekend klimaat, goede kennis, alle benodigde producten en voldoende water om onze producten te kweken.”

Bas ziet ook een uitdaging. “De afgelopen 25 jaar vond er een flinke sanering plaats onder boomkwekerijen. Het was daardoor voor jonge mensen minder aantrekkelijk om een opleiding te volgen en ons vak in te stappen. Nu is inmiddels de vraag groter dan het aanbod. Natuurlijk is dit een luxe, maar ik vind het eerlijk gezegd ook zorgelijk. Niemand wil wachten en er zijn enorme mbitieuze plannen. Dan is de druk om te leveren echt groot.”

Investeren

Het vanuit deze visie kweken kost echter tijd en energie. “Het groeiproces duurt jaren. Het kiezen voor grote producten vraagt lef. Het is kapitaalintensief en de financiële investering doe je ondanks risico’s zoals extreem weer (hagel), ziekten of lagen. Met Plantaz hebben we een kwekerij gebouwd met verschillende productielocaties. Om het brede assortiment te kunnen blijven leveren, kijken we regelmatig waar we wereldwijd bepaalde producten kunnen laten voorkweken. Wij kweken de producten dan hier in de regio af.”

Duurzame productie

Plantaz kweekt zo duurzaam mogelijk. “We hebben allemaal de opdracht om de wereld te verduurzamen. Ik voel die verantwoordelijkheid ook. We gebruiken daarom zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen en zoeken continu naar alternatieven. De meeste producten kweken we bijvoorbeeld nog in plastic containers. Daar willen we een andere oplossing voor. Daarom onderzoeken we nu met een consortium of er afbreekbare materialen zijn die stevig genoeg zijn om de plastic containers te vervangen. Dat zijn mooie ontwikkelingen.”

Duurzame organisatie

De organisatie van het bedrijf is inmiddels ook duurzaam. “Een paar jaar geleden hebben we daar bewust in geïnvesteerd. Hebben we in samenwerking met een bedrijfscoach de verantwoordelijkheden opnieuw gekoppeld. Ook kozen we 1,5 jaar geleden voor De Beer als nieuwe accountant. Zij zijn een partner die echt met ons kan sparren. Het team van De Beer met Arian Aerts, Angela Blous, Erik van der Steen en Frans van Baast helpt ons bij de financiële administratie, loonadministratie, jaarrekeningen en fiscale aangiften. Arian begeleidde ons dit jaar ook bij de overgang naar een ander financieel pakket. Daarnaast adviseerden Erik en Frans ons bij het opzetten van een nieuwe bedrijfsstructuur. We zijn daarmee als bedrijf weer helemaal voorbereid op de toekomst. Ons team telt nu 35 medewerkers, waarvan 5 collega’s de verkoop voor hun rekening nemen. Een deel van de medewerkers is werkzaam op de afdeling verzending en logistiek, de andere in de productie. In de seizoenen zetten we -als dat nodig is- nog uitzendkrachten in. Ik ben echt trots op waar we nu staan als Plantaz.”

Meer info: www.plantaz.nl

Dit artikel is geplaatst in Beerbericht 4-2021.
Lees hier het hele Beerbericht in PDF