Vadobag is een Nederlandse tassenleverancier die al 135 jaar bestaat. In die tijd heeft de organisatie diverse transformaties doorgemaakt. Ramon (Commercieel Directeur) en Serge (Inkoopdirecteur) zijn de vijfde generatie van de familie Van Dongen en staan sinds 2015 aan het roer van Vadobag. Op dit moment heeft Vadobag bijna 30 werknemers en is de informele organisatiestructuur met korte lijntjes en een hands-on mentaliteit altijd bewaard gebleven. Vorig jaar werd de bouw van hun nieuwe kantoorpand aan Technopool afgerond en is het bedrijf in januari verhuisd.
De ontwikkeling van Vadobag in vogelvlucht
De geschiedenis van Vadobag gaat terug naar Cees, de voorvader die 135 jaar geleden begon met een leerlooierij in Rijen. Het bedrijf was destijds gefocust op de productie van leren koffers en tassen. Serge: “Toen ons pap, zoals we dat op zijn Brabants zeggen, in het bedrijf stapte, werd de productie in het buitenland opgestart. Op dat moment heeft de familie zich opgesplitst en heeft de ene helft zich gericht op de productie van leren tassen, terwijl de andere helft Vadobag oprichtte en daarbij de keuze maakte om met polyester te werken.”De transitie van leer naar polyester heeft ervoor gezorgd dat Vadobag een transitie in doelgroep heeft ondergaan. De tassen die nu geproduceerd worden, zijn met name bedoeld voor kinderen tussen de leeftijd van 0 en 14 jaar oud en daarnaast babyverzorgingstassen voor de kersverse ouders. Daarbij wordt zowel geleverd aan particulieren als aan grote winkelketens door heel Europa, waarbij de nadruk ligt op de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Een brede doelgroep met gevarieerde wensen vraagt dus om een uitgebreid aanbod.
Unieke ontwerpen voor een toegevoegde waarde
Om alle doelgroepen goed te kunnen bedienen, heeft Vadobag een verschillend aanbod in de collectie, bestaande uit zowel een eigen merklabel als meer dan 36 verschillende bekende merken (licenties) op de markt. Ramon: “Binnen Vadobag hebben we verschillende collecties ontwikkeld, afgestemd op de doelgroep. De collectie Kidzroom bedient een heel ander type doelgroep dan bijvoorbeeld Milky Kiss. We vinden het belangrijk om toegevoegde waarde te bieden bij alle producten. Je probeert altijd een rijker product te brengen waarbij meer aandacht is voor details, materiaalkeuze en uitstraling. Dat zorgt uiteindelijk voor herkenbaarheid binnen de licenties.”Alle producten van Vadobag worden in eigen beheer ontworpen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de eigen creatieve afdeling binnen de organisatie. Alle ontwerpen worden met één duidelijk doel gemaakt: ze moeten een toegevoegde waarde bieden. Bij elke doelgroep wordt daarom een andere aanpak gehanteerd. Ramon: “Doordat wij een eigen creatieve afdeling hebben kunnen we sneller schakelen en gemakkelijker zoeken naar toevoegingen die producten rijker maken. Dat is natuurlijk ook terug te zien in onze prijzen. Als je ons vergelijkt met de concurrentie, kom je snel uit op de prijsdiscussie. Vadobag zal nooit de goedkoopste zijn, maar brengt wel het leukste, mooiste en rijkste product voor een goede prijs. Dat zit hem in het gebruik van unieke materialen en ontwerpen et cetera. Mensen die artikelen bij ons kopen, krijgen een product dat nét even iets extra’s heeft, voor de beste prijs.”
Een toonaangevende, nieuwe bedrijfshal met meer mogelijkheden
In januari is Vadobag verhuisd naar een nieuwe, toonaangevende bedrijfshal in Tilburg. De voornaamste reden voor deze verhuizing was het gebrek aan ruimte bij de oude locatie. Ramon: “Vadobag is de afgelopen periode flink gegroeid. Daarbij kwam direct de uitdaging dat we ruimte tekort hadden; voorraad werd extern opgeslagen. De organisatie had de potentie om nog verder te groeien, maar door het gebrek aan ruimte kwamen we voor ons gevoel stil te staan. En stilstand is echt achteruitgang. In Tilburg zijn er echter weinig grondpercelen beschikbaar, maar gelukkig is het ons gelukt. In 2020 startten we met schakelen en afgelopen januari zijn we verhuisd naar ons prachtige, nieuwe pand.”Dankzij het nieuwe pand is Vadobag in ruimte verdubbeld, zowel in opslagruimte als in kantoor- en showroomruimte. Het nieuwe kantoor maakt het mogelijk om nieuwe functies te creëren waardoor Vadobag op een efficiëntere manier producten kan ontwikkelen voor (inter)nationale klanten en partners. “Eerst hadden we 1500 palletplaatsen”, vertelt Ramon. “Dat zijn er nu 3000. Ook onze showroom en kantoorruimte is meer dan verdubbeld. Dat is fijn voor zowel onze klanten als onze medewerkers. Binnen het nieuwe pand kunnen we een nog fijnere werkomgeving bieden. Collega’s kunnen nu zowel in teams als individueel op flexplekken aan projecten kunnen werken. Daar zijn we trots op. Onze nieuwe, uitgebreide showroom geeft ons de mogelijkheid om klanten echt een totale presentatie te kunnen geven. We nodigen klanten nu echt met trots uit om langs te komen.”
Duurzaamheid en circulariteit en ontwikkeling in de breedte
Na de verhuizing naar de nieuwe locatie heeft Vadobag weer mogelijkheid om steeds verder uit te breiden. Serge: “In de toekomst willen we met name gaan inzetten op verbreding van onze collecties en ook zeker de eigen merken. Binnen Kidzroom maken we al een uitstap naar andere producten, zoals reisartikelen, beddengoed en lunchartikelen.”Binnen onze huidige maatschappij wordt duurzaamheid en circulariteit een steeds belangrijker onderwerp. Daar is ook Vadobag zich van bewust. “We zijn momenteel aan het oriënteren naar andere productiefaciliteiten in Azië”, zegt Serge. “Daarnaast hebben we vorig jaar een eigen fabriek in Noord-Macedonië geopend. Daar zijn we nu een half jaar aan het draaien. De eerste producties zijn inmiddels in huis. Dat is natuurlijk heel gaaf om te zien en draagt ook weer bij aan duurzaamheid en circulariteit. Daarnaast proberen we steeds meer gebruik te maken van materialen gemaakt van gerecyclede PET-flessen voor onze producten.”